Spijkerbed Mat  thumbnail

Spijkerbed Mat

Published Jun 27, 25
10 min read


Ik zou graag een strategie willen ontwikkelen waarbij ik mijn steentje kan bijdragen om de huidige psychiatrie een bredere visie op onze problematiek te laten geven. Ik ben er zelf dus open over in mijn omgeving. Mensen die stemmen horen (blauwe toermalijn), zouden mijns inziens alvorens een psychiatrisch traject in te gaan, eerst hun energiesysteem en aura moeten laten uitlezen door een natuurgeneeskundige therapeut, zodat er bekeken kan worden of er ‘iets’ zit wat er niet hoort

En ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met dezelfde klachten (stromen door je lijf, et cetera). Want ik denk dat het tijd wordt om hier meer over naar buiten te brengen (stalagmieten). Echter ben ik gestopt met het hulp zoeken in de alternatieve hoek. Elke behandeling maakte het erger en het kostte handen vol geld



Ik voelde me erg eenzaam hierin en had het gevoel dat ik onder een vacuüm afgesloten was van de rest van de wereld. Jim van Os is tot nu toe de enige die ik genuanceerd heb zien antwoorden op dit verhaal (transformatieproces, beproeving, et cetera) - aragoniet werking. Bij mijn psychiatrische instelling wordt het hele verhaal afgedaan als ‘bijzondere ervaring en tactiele hallucinaties’ en daarmee basta

May-May Meijer heeft soortgelijke interessante blogs geschreven. Op aanraden van haar advies, kom ik met mijn verhaal naar buiten in de hoop lotgenoten te treffen en dit onderwerp open te gooien. Goede boeken over de Nieuwe GGZ, over Psychosegevoeligheid, Trauma en nog veel meer! Slide 2Slide 3 .

Maar na verloop van tijd wordt het schokschouderen van de vrouw wat minder en blijft ze uitgeput op de vloer liggen. Na een tijdje wordt ze weer overeind geholpen - blauwe honing. ‘En, hoe voel je je nu?’ vraagt de gebedsgenezer enthousiast. ‘Dat voelt wel even anders hè?’ Er verschijnt een flauwe glimlach op het gezicht van de vrouw, die zachtjes toegeeft dat ze zich wel wat beter voelt

Druif Agaat

Als kind groeide ik op in zo’n kerk – midden in het Groene Hart van Zuid-Holland – en was ik van dichtbij getuige van de bevrijdingsrituelen die direct ontleend leken te zijn aan films als The Exorcist. De duisternis aanwezig en andere boeken van de christelijke Amerikaanse auteur Frank Peretti waren verplichte kost.

Als gelovigen konden we door te bidden, legioenen engelen mobiliseren die de duistere demonen te lijf gingen. Op Walpurgisnacht, op 30 april, trokken wij ons terug in een kelder – terwijl de rest van Nederland een feestje bouwde (wat is een grand foulard). De leider van de kerk was ervan overtuigd dat op deze nacht de satanisten bij elkaar zouden komen om de christelijke gezinnen te bestoken met demonische aanvallen

De bevrijdingsmanie strekte zich ook uit tot het seksleven van de kerkleden: wie weleens masturbeerde, moest bevrijd worden van de geest van seksverslaving. En wie gevoelens had voor iemand van hetzelfde geslacht, kon bevrijd worden van wat als een ‘gruwel in Gods ogen’ werd gezien - groene calciet werking. God kon je genezen van je homo-zijn en in christelijke zelfhulpboeken zoals Healing Homosexuality van Leanne Payne werden de stappen naar ‘herstel van mannelijkheid’ uitgebreid beschreven

En de christelijke studentenvereniging waarvan ik lid was, raakte onlangs in opspraak toen een intern stuk uitlekte waaruit bleek dat leden met een ‘andere’ seksuele voorkeur toch liever geen bestuurslid mochten worden. ————— Het heeft lang geduurd voor ik me wist te bevrijden van het geloof van mijn jeugd. Waar de meeste mensen er zo rond hun puberteit de brui aan geven, ben ik nog ‘bij de club’ gebleven tot ik ver in de twintig was.

Ik was gehersenspoeld en als je vastzit in zo’n gesloten wereldbeeld, bestaat er geen ruimte voor andere opvattingen. De Amerikaanse psycholoog Leon Festinger deed al in de jaren vijftig onderzoek naar dit soort sektarische bewegingen. oranje kristal. Hij schreef hierover in zijn boek When Prophecy Fails en hij ontdekte dat cognitieve dissonantie bijdraagt aan het in stand houden van zo’n wereldbeeld

Copal

Ik zat alleen thuis en ineens wist ik het zeker: God bestaat niet! Ik had me gespecialiseerd in de filosofie, de godsdienstpsychologie en de neurowetenschap. Ineens zag ik helder dat al die bevrijdingsrituelen uit mijn jeugd psychologisch verklaarbaar waren. Het was allemaal projectie en massahysterie, zoals Freud al constateerde. Mijn godservaringen en eindeloze gebeden waren niet meer geweest dan een interne dialoog met mijn innerlijke zelf.

Het inzicht voelde als een enorme bevrijding, omdat ik ineens meer harmonie ervoer in mijn wereldbeeld (koude handen oplossing). Het conflict tussen geloof en wetenschap, dat ik lange tijd had gevoeld, was weg. Maar tegelijkertijd voelde het loslaten van het geloof ook heel beangstigend en beklemmend: al mijn bestaande kaders voor zingeving en betekenis waren weggevallen

————— In mijn afscheid van het geloof sta ik niet alleen. Steeds minder mensen beschouwen zichzelf als traditioneel religieus. De trend van een toenemende secularisatie, die begon in de jaren zestig, gaat nog steeds door. Jaarlijks schrijven meer mensen zich uit bij de kerk dan dat er nieuwe leden worden bijgeschreven, blijkt uit het rapport Geloven binnen en buiten verband van het Sociaal en Cultureel Planbureau (scp).

En hij lijkt hierin gelijk te krijgen, want de statistieken wijzen erop dat landen met de sterkste verzorgingsstaat het meest atheïstisch zijn (zie bijvoorbeeld het boek Society without God van de Amerikaanse socioloog Phil Zuckerman). Maar schijn bedriegt. smaragd werking. Onder de oppervlakte ‘zindert en knispert’ het van de religiositeit, constateerde een groep theologen en religiewetenschappers eind jaren negentig al

Mineralenhandel De Kubus

Dit kan op allerlei manieren, van het beoefenen van zenmeditatie tot ‘ademwerk’, van het laten lezen van je chakra’s tot met Wim Hof in ijskoud water springen - chalcedoon. Joep de Hart, socioloog en onderzoeker bij het scp, spreekt van ‘zwevende gelovigen’, die zich – evenals de hedendaagse kiezers – niet meer binden aan één religieuze partij, maar nu eens met de ene, en dan weer met de andere spirituele stroming mee bewegen



Daarbij worden elementen vanuit verschillende tradities met elkaar gecombineerd: een traditionele cacaoceremonie uit Peru kan prima samengaan met een boeddhistische meditatie of een gebed van een van de christelijke woestijnvaders - amethist werking. God kon je genezen van je homo-zijn en in zelfhulpboeken werden de stappen naar ‘herstel van mannelijkheid’ beschreven De Franse antropoloog Claude Lévi-Strauss beschreef dit proces van het creatief her-combineren van bestaande elementen al met de term ‘bricolage’, waardoor elke keer weer een nieuwe vorm van knutselspiritualiteit ontstaat

Alleen wordt daar vaak geen traditioneel religieuze invulling aan gegeven maar, zoals William James, de grondlegger van de Amerikaanse psychologie, al aan het eind van de negentiende eeuw constateerde in zijn boek The Varieties of Religious Experience, ‘datgene wat mensen maar onder het goddelijke mogen verstaan’. Na mijn ontkering merkte ik ook dat ik blijvend de behoefte voelde om tóch te zoeken naar zingeving.

De geboorte van mijn eerste kind, een verandering van baan, verlies van een goede vriend. Geboeid las ik Man’s Search for Meaning van Viktor Frankl, waarin hij als psychiater én als overlevende van drie concentratiekampen constateert dat we als mens niet kunnen leven zonder een sprankje van hoop op iets dat groter is dan onszelf.

Peridoot Ruw

We ontdekten dat zij hiervoor een bepaald ‘talent’ hebben: ze hebben een levendig voorstellingsvermogen en kunnen volledig geabsorbeerd raken in wat ze ervaren. edelsteen afvallen. Deze mensen, die hoog scoren op de persoonlijkheidstrek ‘absorptie’, kunnen sterk ontroerd raken door een mooi gedicht, ervaren een veranderde bewustzijnstoestand als ze mediteren en voelen zich betoverd in een overweldigend landschap

En deze ervaringen blijken ook nog eens heilzaam te zijn: mensen die regelmatig zelftranscendente ervaringen hebben, zitten beter in hun vel en voelen zich fysiek en mentaal gezonder. De Amerikaanse psycholoog Abraham Maslow plaatste intense piekervaringen boven in zijn piramide van menselijke behoeften. Ook ik blijf op zoek naar dit soort piekervaringen.

Ik kan geweldig genieten als ik me onderdompel in concerten, een floating-sessie doe, door imponerende landschappen loop of mezelf verlies bij het maken van of luisteren naar muziek - waxinelichthouder zoutsteen - amazoniet. Dat er ook drugs bestonden die dit soort ervaringen met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen opwekken, wist ik wel, toch voelde ik me nooit aangetrokken om die te proberen

Iemand nodigde me uit om een keer mee te doen aan een psychedelische ceremonie, maar ik voelde geen enkele behoefte om onder begeleiding van een schimmige sjamaan samen met mensen die ik niet kende een eeuwenoud ritueel te ondergaan - rutielkwarts. Mijn weerstand om psychedelica, zoals lsd, ayahuasca of psilocybine, te proberen had denk ik deels te maken met de vooroordelen uit mijn religieuze jeugd

En een pilletje nemen op een feest was in mijn ogen net zo erg als het roken van crystal meth - rhodoniet werking. Ook was ik bang om de controle te verliezen en blijvend gek te worden. Ik was niet meer gelovig en dacht over veel zaken een stuk genuanceerder dan vroeger, maar drugs bleven altijd een ver-van-mijn-bedshow

Calciet

Het wetenschappelijk onderzoek naar psychedelica was en is bezig aan een opmars en bood reeds boeiend inzicht in wat er in ons brein gebeurt onder invloed van lsd of psilocybine. Tijdens een psychedelische ervaring keert ons brein terug naar een primitieve toestand die te vergelijken is met de manier waarop kinderen de wereld waarnemen, aldus de Britse onderzoeker Robin Carhart-Harris die hier aan het Imperial College in Londen onderzoek naar doet.

En dat draagt er weer aan bij dat we minder aan zelfreflectie doen en dat onze continue staat van nadenken over onszelf en rumineren even doorbroken wordt. Op die manier zouden psychedelica ons ook kunnen bevrijden van vastgeroeste patronen. serpentijn betekenis. Een recent themanummer van het Tijdschrift voor Psychiatrie biedt een boeiend overzicht van de laatste ontwikkelingen in het onderzoek naar psychedelica

Denk aan depressie, verslaving, posttraumatische stressstoornissen en doodsangst. Behandeling met psychedelische psychotherapie zou weleens een oplossing kunnen bieden. De verklaring voor deze positieve effecten wordt gezocht in de veranderde bewustzijnstoestand die psychedelica oproepen: tijdens zo’n mystieke ervaring kijken mensen compleet anders tegen hun leven aan en doen ze belangrijke nieuwe inzichten op.

Gevaren zijn er natuurlijk ook: als je somber of angstig bent, kunnen psychedelica negatieve emoties juist uitvergroten. jade zwanger. Onvoorbereid psychedelica gebruiken zonder een geschikte set en setting is een garantie voor een bad trip. En als je al gevoelig bent voor waandenkbeelden en psychoses, dan kunnen psychedelica je net over het randje duwen

Ondanks deze gevaren lijkt de beeldvorming in de media vandaag de dag een stuk positiever - hematiet. Psychedelica zijn bezig aan een comeback en bieden mogelijk een oplossing voor problemen, waar reguliere therapieën geen soelaas bieden. In Nederland bieden verschillende centra psychedelische retraites aan, waar je onder begeleiding magic truffles kunt gebruiken

Obsidiaan Ketting



Voor veel gebruikers lijken psychedelica een manier te bieden om zichzelf spiritueel te ontwikkelen en te verdiepen (chalcedoon ruw). Bekende Nederlanders praten over de ayahuasca-trips die zij hebben bijgewoond in Zuid-Amerika, waar ze onder invloed van deze geestverruimende thee tot het inzicht kwamen dat ze hun leven over een heel andere boeg moesten gooien

Terwijl hij nooit eerder drugs had gebruikt, dompelt hij zich onder in allerlei psychedelische sessies. Ik las de exotische ervaringen die hij beschreef waarin hij zich één voelde worden met het universum. Het voelde als een reisgids naar een verre bijzondere bestemming waar ik zelf nog nooit was geweest. ————— Een terugkerende vraag bij psychedelica-onderzoek is in hoeverre ervaring uit de eerste hand belangrijk is om met deze middelen te kunnen werken.

Maar daar zou je tegenover kunnen stellen dat iemand een seksuoloog die zelf nog nooit seks heeft gehad, ook niet zou vertrouwen. Bij de training van therapeuten die psychedelische psychotherapie willen toepassen, vormt een ervaring met psilocybine of mdma (ecstasy) een vast onderdeel van het programma. rozenkwarts. prehniet werking. Om te begrijpen wat een patiënt doormaakt tijdens zo’n sessie – zo is de gedachte – moet je het ook zelf meegemaakt hebben

Chemici probeerden de middelen die zij produceerden eerst in kleine hoeveelheden op zichzelf uit - koshi chimes set of 4. Op die manier beleefde de Zwitser Albert Hofmann in 1944 per toeval de eerste lsd-trip ter wereld. De ervaring die psychedelica veroorzaken is zó anders en vreemd, en laat zich eigenlijk nauwelijks in woorden uitdrukken, dat je het meegemaakt moet hebben om het te begrijpen

Latest Posts

Spijkerbed Mat

Published Jun 27, 25
10 min read

Dromen Waarmaken

Published Jun 26, 25
7 min read

Radiologie Dentaire Givors

Published May 30, 25
5 min read